Nudności w ciąży: jak sobie pomóc?

Wreszcie nadszedł ten wielki dzień: robisz test,widzisz upragnione dwie kreski, razem z partnerem z radości skaczecie pod sam sufit. Aż tu nagle wstajesz rano i… biegniesz z prędkością światła do toalety. „Nudności” nabierają w Twoim słowniku nowego znaczenia, a ten, kto twierdzi, że w ciąży występują one tylko rano najlepiej, niech się zamieni z ciężarną na moment miejscami. Oczywiście każda z nas jest inna i z całą pewnością inaczej przechodzi ciążę – niemniej jednak nudności to dość popularna dolegliwość, dlatego warto przeczytać, jak sobie z nimi radzić, żeby chociaż odrobinkę sobie „ulżyć”.

Nudności w ciąży: jak sobie pomóc?

  • Pierwsza niezwykle cenna i ważna rada to: zjedz pierwszy posiłek w łóżku, najlepiej przyniesiony przez partnera ;). Nasz żołądek najlepiej będzie tolerował ciepłe mleko, banana, opcjonalnie spróbuj z ciepłą wodą. A co partner ma Ci przygotować? Na pewno nie jajecznicę na boczku – raczej sprawdzą się tutaj suche przekąski, takie jak chrupkie pieczywo, sucharki, suche płatki śniadaniowe czy biszkopty. To są również produkty, które mogą Ci służyć jako przekąski w ciągu dnia.
  • Wiem, że czasami ciężko jest coś przełknąć, ale nie możesz doprowadzić się do głodu! Może on jeszcze bardziej nasilić dolegliwości. Jedz mało, ale często! A ostatni posiłek powinien być zjedzony około 2 godziny przed snem: wybieraj głównie produkty białkowe (twarożki, jajko na twardo, jogurty, tofu czy kilka plasterków dobrej jakości wędliny).
  • Nie popijaj posiłków! Dopiero w międzyczasie sięgaj po wodę niskozmineralizowaną, rumianek czy melisę. Absolutnie zrezygnuj z napojów gazowanych, mocno słodzonych i zawierających substancje konserwujące, bo będą sprawiały, że będziesz się czuła gorzej.
  • Nudności będą również nasilały: potrawy ciężkostrawne, smażone, kawa, herbata, cytrusy (chociaż sok z cytryny bywa pomocny) i ostre przyprawy.
  • Jedną z przyczyn nudności w czasie ciąży może być niedobór witaminy B6 – stąd warto do diety włączyć produkty, będąc jej źródłem: ziemniaki, banany, pełnoziarniste produkty zbożowe (kasza jaglana, ryż brązowy), łosoś, tuńczyk i chude mięso.
  • Pomocne może być także przegryzanie migdałów (kilku sztuk, co 2-3 godziny).
  • Jeśli poza nudnościami, dokuczają Ci także uporczywe wymioty – dodawaj do potraw i wody tarte wiórki korzenia imbiru, który ma działanie przeciwwymiotne.

Jeśli jednak powyższe porady nie działają i nadal czujesz się fatalnie – warto wybrać się do lekarza i porozmawiać o dręczących Cię dolegliwościach. Inaczej sprawa się też ma przy tzw. niepowściągliwych wymiotach ciężarnych – jeśli Twój stan jest na tyle poważny, że: dużo schudłaś, masz objawy odwodnienia, zaburzenia elektrolitowe, kwasicę czy współistniejące zakażenia, to powinnaś natychmiast udać się do lekarza.

Ciąża to podobno stan błogosławiony… ale nie martw się – po 12 tygodniu wszystko wróci do normy, a u większości ciężarnych nudności i wymioty przechodzą jak ręką odjął!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *