Pod lupą: ZIELONA KAWA – właściwości

ZIELONA KAWA – WŁAŚCIWOŚCI

Podziwiam osoby, które rozpoczynają dzień bez kawy. Zwłaszcza te, które poszły na studia 🙂 ciężko jednak wyobrazić sobie pełen energii poniedziałkowy poranek (istnieje coś takiego w ogóle?:)), dlatego najczęściej sięgamy po „napój bogów”, w postaci kawy palonej (czarnej).

Na polskim rynku mamy szereg rodzajów kawy, przygotowywanych na rozmaite sposoby. Ale dzisiaj zajmę się tylko zieloną kawą. Różni się ona od kawy czarnej tym, że nie została poddana procesowi palenia. W praktyce oznacza to, że nie zawiera kafestolu i kafeolu – substancji, należących do diterpenów, które mogą zwiększać stężenie cholesterolu całkowitego we krwi. Najwięcej diterpenów znajdziemy w Arabice, kawie tureckiej, kawie skandynawskiej, mniej zaś – w kawie filtrowanej czy rozpuszczalnej. Również smak kawy zielonej i kawy palonej znacząco się różni – ta pierwsza jest lekko kwaskowata i łagodna, z kolei druga ma lekko gorzki smak oraz większą zawartość substancji drażniących.

Zielona kawa – właściwości odchudzające?

Jednakże popularność zielonej kawy nie bierze się z powodu jej aromatu czy smaku, ale właściwości odchudzających. Dlatego na rynku mamy zieloną kawę w formie naturalnej oraz w postaci suplementów. A wszystko za sprawą zawartości kwasu chlorogenowego (ang. Chlorogenic Acid – CGA) i kofeiny. Ciężko znaleźć informację, ile dokładnie miligramów kofeiny ma zielona kawa. Na pewno jest to mniej niż w kawie palonej (o ok. 5%). Naukowcy raczej podkreślają połączenie CGA i kofeiny w zielonej kawie, które razem działają, przyspieszając metabolizm. Natomiast kwas chlorogenowy należy do grupy polifenoli – czyli jest naturalnym antyoksydantem (np. zapobiega postępowi procesów starzenia się organizmu oraz rozwojowi komórek nowotworowych). Ponadto ma prawie 3-krotnie silniejsze właściwości przeciwutleniające, niż zielona herbata. Obniża on także wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym, zmniejsza insulinooporność oraz możliwość magazynowania tłuszczu w tkance tłuszczowej, ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne. Panie powinno zainteresować szczególnie to, że regularne picie zielonej kawy może zmniejszać cellulit :).

Oczywiście producenci suplementów z zieloną kawą zachwalają jej wszechstronne zastosowanie: odchudza, zmniejsza łaknienie, dodaje energii, przyspiesza przemianę materii, a także nie zwiększa stężenia cholesterolu całkowitego we krwi. Jednakże kwas chlorogenowy, uzyskiwany w sposób syntetyczny, może tracić swoje właściwości odchudzające. Dlatego lepiej jest wybrać naturalną zieloną kawę, zamiast suplementów diety. Zalecane jest wypijanie dwóch, trzech filiżanek dziennie.

Ze względu na zawartość kofeiny, szczególną ostrożność przy stosowaniu suplementów diety z zieloną kawą czy piciu zielonej kawy powinny zachować kobiety ciężarne, kobiety karmiące piersią, osoby z chorobami serca, nadciśnieniem tętniczym krwi oraz dzieci i młodzież poniżej 18. roku życia.

Zieloną kawę parzy się, zalewając ją gorącą (ale nie wrzącą!) wodą, o temperaturze 90-95°C. Należy odczekać kilka minut, aż napój się zaparzy. Jeśli zakupimy zieloną kawę w ziarnach trzeba najpierw rozbić ją w moździerzu – ponieważ ziarna są sprężyste i mogłyby uszkodzić młynek. Można też od razu zakupić zmieloną zieloną kawę.

Ale! nie popadajmy w skrajności 🙂 wypicie filiżanki zielonej kawy/spożycie suplementów z zieloną kawą nie zrobi z nas Anji Rubik. Wiadomo, że tylko zmiana nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej są znanymi i skutecznymi sposobami pozbycia się zbędnych kilogramów. Preparaty z zieloną kawą czy picie zielonej kawy mogą jedynie wspomóc naszą walkę z nadmierną masą ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *