Właściwości witaminy K

Zawsze jako ostatnią witaminę, z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach, wymienia się witaminę K. Nie ma ona tylu funkcji, nazw, właściwości ile mają pozostałe witaminy, dlatego jej znaczenie w naszej diecie jest bardzo (niesprawiedliwie) lekceważone.

Najważniejsza funkcja witaminy K to KRZEPNIĘCIE. I tak naprawdę głównie z tym się ją kojarzy, ale bez prawidłowego krzepnięcia krwi, nawet małe zadraśnięcie mogłoby doprowadzić do długotrwałego krwawienia… A więc zatrzymuje ona krwawienie oraz jest odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego stężenia czynników krzepnięcia. Reguluje wywarzanie protrombiny (II czynnik krzepnięcia, znajdującego się w osoczu krwi), najważniejszej w procesie krzepnięcia krwi. Zapomina się jednak, iż odgrywa rolę w gospodarce wapniowej. Dodatkowo badania wskazują, iż witamina K może hamować rozwój nowotworu piersi, jajnika, okrężnicy, żołądka, pęcherzyka żółciowego, wątroby oraz nerek. Ma także działanie przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczne, przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Niedobór witaminy K jest bardzo niebezpieczny, ponieważ prowadzi on do słabego krzepnięcia krwi. Jej niedobór sprzyja także powstawaniu krwotoków wewnętrznych i zewnętrznych. Ponadto powoduje trudności w mineralizacji kości, a co za tym idzie – do osteoporozy. Brak witaminy K jest szczególnie niebezpieczny u niemowląt, ponieważ prowadzi do skazy krwotocznej (krwawienia z przewodu pokarmowego, kikuta pępowiny, zagrażające życiu wylewy krwi do ośrodkowego układu nerwowego). Z tego powodu wszystkie niemowlęta zaraz po urodzeniu powinny otrzymać witaminę K.
Z kolei nadmiar witaminy K zdarza się bardzo rzadko i może powodować niedokrwistość, nadmierne pocenie się, rozpad krwinek czerwonych, a u niemowląt – żółtaczkę i uszkodzenia tkanki mózgowej.
Witamina K1 (trudniej się wchłania) występuje w warzywach o zielonych liściach (brokuły, sałata, kapusta, szpinak), truskawkach, oleju sojowym oraz jajach i wątrobie wołowej. Natomiast witamina K2 (łatwo się wchłania) jest wytwarzana w naszych jelitach przez bakterie.
Normy Żywienia Człowieka zalecają spożycie witaminy E na poziomie AI (ang. Adequate Intake – wystarczające spożycie):
  • 65 mikrogramów filochinonu/osobę/dobę dla mężczyzn powyżej 16. roku życia,
  • 55 mikrogramów filochinonu/osobę/dobę dla kobiet powyżej 16. roku życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *