Superfoods – a co to takiego?

W dietetyce ciągle wychodzi coś nowego – a to ktoś wymyśli jakąś nową (zazwyczaj bzdurną) dietę, a to następuje odkrycie nowego, cudownego produktu na odchudzanie (np. zielony jęczmień). W głowie od tego wszystkiego niejednokrotnie zdarza nam się kołomyja, a jeśli wliczyć w to wszystko opinie specjalistów i “specjalistów” – mamy gotowe: “a w nosie z tym zdrowym odżywianiem, idę na kebaba”.

Są jednak produkty, które znane nam są od lat, ale niosą one za sobą coś, czego nie posiadają pozostałe artykuły spożywcze – pewne właściwości oraz zgodę większości specjalistów, że tak! – to naprawdę dobry produkt. I to właśnie im nadano nazwę: “superfoods” (czyli dosłownie: “super żywność”).

Zacznijmy od tego, że superfoods wyróżniają się tym, że posiadają udowodnione prozdrowotne właściwości: mogą zapobiegać niektórym chorobom lub nawet wspierać leczenie już istniejących, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby układu sercowo-naczyniowego, alergie, cukrzyca czy niektóre nowotwory. Mogą one także poprawiać nasze samopoczucie, redukować stres czy wspomagać koncentrację i odporność. W zależności od rodzaju, mogą być one doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych, pełnowartościowego białka, substancji bioaktywnych, antyoksydantów, enzymów czy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT). Oczywiście, im mniej przetworzony superfood, tym lepsze są jego właściwości prozdrowotne.

Ale superfoods to nie tylko komosa ryżowa (quinoa), jagody Goji, algi czy nasiona chia (i ogólnie cała lista obcobrzmiących nazw czy, dla niektórych, po prostu drogich produktów). To także artykuły spożywcze, które spotykamy na co dzień i które od wieków są obecne w naszych kuchniach: czosnek, nasiona roślin strączkowych, jabłka, buraki, dynia, szpinak, aronia, pigwa, natka pietruszki, brokuły, kasza jaglana, siemię lniane, jarmuż, większość ziół czy produkty pochodzenia pszczelego (mleczko pszczele, propolis i pyłek kwiatowy). Więc nie musicie biec do supermarketu po spirulinę, tylko sięgnijcie np. po brokuły!

Możemy się także sugerować tym, co zaleca nam Harvard Medical School (HMS), który wskazuje 12 superfoods, które POWINNY być obecne w naszej diecie. Część z nich już opisałyśmy, na kolejną część – przyjdzie czas 😉 należą do nich:

  1. Łosoś – jako źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (ale pamiętajcie, że nie każdy łosoś ze sklepu jest wart kupienia – ale o tym napiszemy kiedy indziej).
  2. Jagody – ze względu na sporą zawartość antyoksydantów. HMS zaleca również mieszanie różnych kolorowych owoców – np. malin, jagód i jagód Goji.
  3. Brokuły, brukselka, kalafior, kapusta – są bogate w sulforafan i izotiocyjaniany, które mają właściwości antykancerogenne. Ale! Na izotiocyjaniany powinny uważać osoby z chorobami tarczycy.
  4. Jajka – doskonałe źródło pełnowartościowego białka, luteiny i choliny.
  5. Jogurt grecki – jako źródło witaminy D i wapnia.
  6. Fasola – ze względu na bogactwo folianów, potasu, magnezu, żelaza, błonnika pokarmowego i białka.
  7. Orzechy – jednonienasycone kwasy tłuszczowe i wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz właściwości przeciwzapalne.
  8. Owsianka – warto ją połączyć z owocami, takimi jak jagody, maliny i inne. Cenne źródło błonnika pokarmowego. Może obniżać stężenie cholesterolu całkowitego we krwi.
  9. Oliwa z oliwek – jedno z najlepszych źródeł jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mogą obniżać stężenie cholesterolu całkowitego we krwi oraz kontrolować stężenie glukozy we krwi.
  10. Herbata (zielona, czarna, biała, oolong) – bogate w antyoksydanty, które chronią przed chorobami serca, nowotworami oraz demencją.
  11. Komosa ryżowa (quinoa) – do poczytania więcej tutaj.
  12. Gorzka czekolada – do poczytania więcej tutaj.

Pamiętajcie jedną, główną zasadę: zdrowa dieta, to urozmaicona dieta. Nie musicie koniecznie sięgać po nasiona chia, żeby się zdrowo odżywiać – jest cała gama innych, równie wartościowych produktów, a wszystkim znajomym możecie i tak powiedzieć… że opychacie się superfoodsami 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *