Dietetyczne sposoby na kaca

Co to jest kac, chyba nie muszę nikomu wyjaśniać… Każdy z nas w jakiś sposób odczuł jego skutki na własnej skórze, czy to pośrednio czy bezpośrednio. Niedługo Sylwester, dlatego też skrupulatne zaplanowanie sylwestrowego dnia może nas ustrzec przed bólem głowy i, jak mawia mój Mąż, nie możemy dać się dogonić kacowi.

UWAGA! Zawarte tutaj informacje mają prawdopodobne działanie „przeciwkacowe” i „kaco-leczące” 😉

Sposoby na kaca – najpierw profilaktyka!

Pierwsza i podstawowa zasada, którą należy wdrożyć w życie, to przede wszystkim: wyspanie się przed imprezą. Nie zrywaj się skoro świt, aby przyszykować wszystkie smakowitości, wysprzątać dom czy wziąć długą kąpiel i spędzić kilka godzin, buszując w szafie. Zrób dokładny plan dwudniowy – część punktów wykonaj dzień wcześniej (np. przygotuj potrawy, które mogą dłużej postać w lodówce, wybierz ciuchy, które założysz na imprezę) i odpocznij przed długą nocą. Wspomniałam też o sylwestrowym menu nie bez powodu – jedną z podstawowych przyczyn kaca jest tzw. „picie na pusty żołądek” – i owszem, w ten sposób szybciej się upijamy, ale też możemy doprowadzić do uszkodzenia błony śluzowej żołądka. Czyli naukowo: hipoglikemia (obniżone stężenie glukozy we krwi), odwodnienie, zatrucie aldehydem octowym (silnie toksyczny metabolit alkoholu), niedobór witaminy B12 i glutaminy mogą znacznie nasilać „syndrom dnia wczorajszego”. Zadbajmy więc, aby na sylwestrowym stole nie zabrakło produktów bogatych w te składniki odżywcze (najlepiej pochodzenia zwierzęcego – ryby, jaja, wędliny, sery dojrzewające, kurczak i indyk bez skóry, produkty mleczne – jogurty naturalne, kefiry naturalne, maślanki naturalne). W tym dniu jesteście także usprawiedliwieni, jeśli zjecie coś tłustego… ponieważ tłuszcz spowalnia wchłanianie alkoholu w przewodzie pokarmowym. Ale to nie tak, że możecie zjeść nagle kilogram golonki! Oczywiście, mówimy tutaj o dobrych źródłach tłuszczu, takich jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy (np. sałatka grecka) i inne tłuszcze roślinne czy ryby. Pomocna przy metabolizowaniu alkoholu jest także witamina C, która wspomaga jego rozkładanie – ale nie przesadzajmy z jej dawką: należy wziąć ilość zalecaną przez producenta, wskazaną w ulotce czy na opakowaniu.

A teraz ciekawostka – alkohol powinno popijać się dużą ilością wody. Kto z nas tak robi? Cóż, to podstawowy błąd jaki popełniamy – sokami, colami czy innymi popularnymi „zapojkami” nie chronimy naszego organizmu przed kacem. A w parze z alkoholem idzie jego moczopędność, toteż częste wizyty w toalecie doprowadzają nasz organizm do odwodnienia i w konsekwencji – do bólów głowy. Dlatego też jeśli popijemy alkohol sokiem, warto uzupełnić płyny dodatkową porcją wody, a jeszcze pomocniczo powinniśmy wypić szklankę wody przed snem. I nie używajcie jako “zapojki” wody z bąbelkami! Po pierwsze: szybciej się tym nasycamy (i przez to wydaje nam się, że jesteśmy napompowani i wypijamy mniej płynów), po drugie: „bąbelki” zwiększają wchłanianie alkoholu.

Jest już za późno – jakie są wtedy sposoby na kaca?

Tak, wiem, nie każdy trafi na ten wpis w odpowiednim czasie. Ale gdy jest już za późno są na to rady: SEN, RUCH oraz… PORZĄDNE ŚNIADANIE. I nie wchodzą tutaj w grę resztki z poprzedniego dnia, a bardziej posiłki łatwo strawne: czerstwe, białe pieczywo, chude mięso, mleko, ser biały, jajka gotowane na miękko, banany, jabłka, pomarańcze i niektóre warzywa: marchew, buraki, dynia, sałata. Warto też wykorzystać w praktyce stare, sprawdzone sposoby na kaca – naszych rodziców/dziadków/znajomych, czyli sok pomidorowy, gorący rosół, sok z kiszonej kapusty, sok z kiszonych ogórków i miód. Warto też wybrać się na spacer (chyba że pogoda nam na to nie pozwoli…).

Rady od dietetyka, żeby w Sylwestra pić alkohol? Gdybym Wam kazała stosować umiar, to byście popukali się w głowę i czym prędzej wyłączyli wpis… A co! Raz do roku, wszystkim wolno!

Szczęśliwego Nowego Roku 2017 i bez kaca! 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *