Sezon z DIETCARE: truskawkowy szał, czyli truskawka właściwości

Przełom wiosenno-letni zdecydowanie stoi pod znakiem truskawki – i to jeszcze w jakich ilościach. Wszędzie – czy to miasto, czy wieś, stoją stragany, które oferują cudowne, czerwone i soczyste owoce, a my sami jedlibyśmy je kilogramach – a przynajmniej, skoro to czytasz drogi Czytelniku, to myślę, że do takich osób należysz! Jako dietetycy oczywiście zachęcamy Was do poddania się truskawkowemu szałowi i do krótkiej lektury o tym, co kryje w sobie ten niepozorny owoc.

Słodkie zdrowie zaklęte w czerwieni

Na swojej drodze nie spotkałam jeszcze człowieka, który nie lubiłby truskawek. I słusznie – powodów, aby teraz je jeść jest mnóstwo. A czy istnieje bardziej idealne połączenie, niż słodkość + zdrowie? Nawet cukrowi amatorzy stwierdzą, że truskawka jest w stanie zaspokoić apetyt na słodycze. Bo zacznijmy od tego, że szklanka truskawek (około 150 g) to tylko 42 kilokalorie, a w połączeniu z niskim indeksem glikemicznym (40) mogą je spożywać zarówno osoby na diecie, jak i borykające się z cukrzycą typu 1 lub 2. Dodatkowo taka porcja truskawek to zaspokojenie dziennego zapotrzebowania na witaminę C! Oprócz tego, owoc ten dostarcza nam witaminy: A, E czy z grupy B (głównie B2 i B3) oraz składniki mineralne, takie jak: fosfor, krzem, magnez, mangan, żelazo i cynk. A oprócz tego, zdrowotne właściwości truskawki tkwią w czerwonej barwie tego owocu, czyli tzw. antocyjanom, które należą do grupy przeciwutleniaczy.

Dla serca, dla urody – i po prostu: dla Ciebie

Truskawki mają dobroczynny wpływ na nasz układ krążenia – przykładowo systematyczne spożywanie truskawek może zmniejszać stężenie cholesterolu frakcji LDL (tzw. „złego” cholesterolu”) czy triglicerydów we krwi. Oprócz wspomnianego wyżej niskiego indeksu glikemicznego, owoc ten obfituje w rozpuszczalny w wodzie błonnik pokarmowy – dzięki czemu reguluje on wchłanianie glukozy we krwi i pomaga utrzymać jej odpowiedni poziom we krwi. Jako źródło antocyjanów – obniżają ryzyko miażdżycy i zawału mięśnia sercowego, a zawarty w nich kwas elagowy hamuje mutację komórek, redukując w ten sposób ryzyko powstania nowotworów. Często stanowią także składnik kosmetyków do pielęgnacji skóry – chronią przed promieniowaniem ultrafioletowym.

Wniosek jest tylko jeden: jedzmy truskawki TERAZ!

Niestety, owoc ten lubi gromadzić w sobie pestycydy – toteż spożywanie truskawek poza sezonem jest dość ryzykowne. Dlatego tym bardziej powinniśmy korzystać, póki są one dostępne teraz – świeże, soczyste i zdrowe! Starajcie się je zrywać lub kupować z szypułkami – dzięki temu zachowają one dłużej świeżość. Pamiętajmy, że są one uniwersalnym owocem: doskonale smakują w różnych postaciach – w koktajlach, smoothies, sałatkach, jako składnik owsianki czy deseru, blendowane, utarte lub w całości, a nawet z… makaronem.

Niech truskawki królują w naszej kuchni – póki szał trwa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *