Sezon z DIETCARE: szparagi właściwości

Zazwyczaj nie jestem kobietą, podążającą ślepo za modą, a wręcz nie znam się na niej i nie znajduje się ona w kręgu moich zainteresowań. Są jednak pewne rodzaje “mody”, którym ulegam, a wręcz wspieram je i rekomenduję wszystkim zainteresowanym. Tak więc kilka lat temu zaobserwowałam, że niezwykle “trendy” staje się spożywanie szparagów. I tak oto dałam się porwać i ja – w sezonie szparagowym co niedzielne śniadanie wcinamy z Mężem szparagi z jajkiem w koszulce (przepis wkrótce).

Gra w zielone, białe i fioletowe

Zarówno na bazarkach czy targowiskach, jak i na półkach sklepowych w okresie majowo-czerwcowym królują różne odmiany szparagów (zielone, białe i fioletowe). Poszczególne rodzaje tego warzywa różnią się miejscem dojrzewania czy sposobem przygotowania. Ze względu na swój niepowtarzalny i lekko gorzkawy smak robią furorę w naszym kraju, a sami mamy wrażenie, że niczym nasi politycy przy ośmiorniczkach, spożywamy odrobinę luksusu. I nie tylko!  Bo warzywa te wyróżniają się również wspaniałymi walorami dietetycznymi:

  1. Szparagi należą do produktów niskokalorycznych – w 100 gramach produktu mamy TYLKO około 19 kilokalorii, przy czym jeden szparag waży około 30 g. Ile więc możemy zjeść szparagów? Zakładając, że pęczek zawiera około 15 sztuk tego warzywa, możemy go spożyć… 15 sztuk ;). Po prostu się tym nie zajmujcie – zjedzcie tyle, ile Wam się podoba – przecież to warzywo!
  2. Są łatwo strawne. Oznacza to, że mogą je spożywać osoby z chorobami przewodu pokarmowego. I kobiety w ciąży też!
  3. Oczywiście są doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych, takich jak kwas foliowy, witamina B3, C i E, beta-karoten, potas, fosfor, cynk i… żelazo.
  4. Zawierają spore ilości glutationu (70 mg na 100 g produktu) – tripeptydu o działaniu przeciwutleniającym, który odpowiada za zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory lub chorobę Alzheimera.
  5. Stanowią źródło rozpuszczalnego w wodzie błonnika pokarmowego, który odpowiada między innymi za zmniejszenie uczucia głodu i obniżenie stężenia glukozy we krwi

Szparagi świetnie smakują ugotowane na parze, pieczone, w postaci zup, zup typu krem czy puree. Korzystajmy więc ze szparagowego sezonu, bo trwa on, niestety, tylko niezwykle krótko (15-30 czerwca).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *