Migrenowy ból głowy – czy dieta może pomóc?

Kto raz w życiu miał migrenowy ból głowy, wie co on oznacza i jak bardzo utrudnia codziennie funkcjonowanie. Na jego występowanie ma wpływ wiele czynników, które powinniśmy brać pod uwagę, jeśli chcemy sobie pomóc. Również dieta będzie miała tutaj istotne znaczenie, dlatego postanowiłam poruszyć ten temat na blogu.

Co wpływa na migrenowy ból głowy poza dietą?

Przede wszystkim osoby z tą dolegliwością powinny unikać stresu, lęki i gniewu (wiem, że brzmi abstrakcyjnie, bo wtedy to powinniśmy zamieszkać w łóżku, ale niestety – możliwie trzeba te czynniki jak najbardziej ograniczyć). Wpływ na ich występowanie będzie miał także cykl hormonalny oraz zachodzące podczas niego zmiany. Osoby dotknięte tą dolegliwością będą także bardzo reagowały na zmiany pogody, ciśnienia atmosferycznego oraz otoczenia – hałasy, intensywne zapachy, wdychanie dymu tytoniowego oraz gwałtowne bodźce wzrokowe.

Żywienie – jeden z kluczowych elementów zapobiegania migrenowym bólom głowy

Skupimy się jednak na czynnikach żywieniowych, które mogą wpływać na zwiększenie się ilości epizodów migrenowych bólów głowy.

  1. Aminy biogenne – są one stale obecne w organizmie człowieka, niektóre z nich pełnią rolę przekaźników w układzie nerwowym, inne zaś odpowiadają za odpowiedź immunologiczną w procesach zapalnych. Należą do nich:
    1. TYRAMINA, którą w dużych ilościach znajdziemy w produktach białkowych (serach dojrzewających, serach topionych, czerwonym mięsie, wątróbce, produktach mięsnych wędzonych, konserwowych, marynowanych, czerwonym winie, napojach alkoholowych, cebuli, awokado, oliwkach, orzeszkach ziemnych i owocach cytrusowych. Wywołuje ona tzw. efekt wazoaktywny – wpływa na skurcz lub rozkurcz naczyń krwionośnych, co może przyczyniać się do migrenowych bólów głowy.
    2. HISTAMINA – występująca głównie w produktach, które są wytwarzane z udziałem procesu fermentacji (są one źródłem tyrozyny, która jest przekształcana w tyraminę), takich jak: jogurty, sery, wino, piwo, kiszonki, suszone kiełbasy; dodatkowo znajdziemy ją w rybach (łososiu, tuńczyku, owocach morza), owocach (morelach, wiśniach, żurawinie i porzeczkach) oraz produktach psujących się i starych.
    3. FENYLOALANINA, której głównym źródłem są: mięso wędliny, jaja, mleko, sery, lody i desery mleczne, orzechy, sezam, len oraz produkty spożywcze, zawierające aspartam.
  2. Nieodpowiedni tzw. plan dnia. Osoby borykające się z migrenowymi bólami głowy będą bardzo gwałtownie reagowały na wszelkie zmiany w harmonogramie swojego dnia, m.in. na opuszczony posiłek, nieregularne jedzenie czy głodzenie. Należy zadbać o to, aby nie doprowadzić do gwałtownych spadków stężenia glukozy we krwi – dlatego też należy stosować diety redukcyjne (ubogoenergetyczne) ze szczególną ostrożnością.
  3. Niedostateczna ilość wypijanej wody w ciągu dnia – odwodnienie również może doprowadzić do napadów bólu głowy. Z tego względu ogranicza się również alkohol i kofeinę, które odwadniają nasz organizm.
  4. Czekolada – ze względu na zawartość fenyloetyloaminy, teobrominy i kofeiny (zmieniają przepływ krwi w mózgu).
  5. Zimne pokarmy i napoje.
  6. Orzechy i nasiona.
  7. Pieczywo oraz wypieki z drożdży.
  8. Substancje barwiące oraz substancje słodzące – aspartam, glutaminian sodu, azotyny i azotany w żywności.
  9. Oktopamina i synefryna – obecne w owocach cytrusowych.
  10. Tryptamina, którą można znaleźć w pomidorach i ananasach.
  11. Alergia – migrenowy ból głowy może być odpowiedzią alergiczną organizmu, np. na spożycie orzechów czy cytrusów.

Jak radzić sobie, jeśli cierpimy na migrenowe bóle głowy?

Krótki poradnik, jak radzić sobie z migrenowym bólem głowy:

–> Przede wszystkim nie należy wariować: elementów, które wpływają na migrenowe bóle głowy jest naprawdę wiele, ale nie wszystkie będą wpływały na nas jednakowo i wywoływały niepożądane objawy. Warto zacząć więc od stworzenia dzienniczka spożywanych pokarmów, dzięki któremu będziemy w stanie ocenić, który czynnik (lub środowiskowy) wpływa na nas negatywnie.

–> Następnie warto skupić się na REGULARNYM i odpowiednim odżywianiu. Tak, tak – głód może być bardzo ważnym czynnikiem, wywołującym ból głowy, toteż racjonalna ilość posiłków będzie miała fundamentalne znaczenie w zapobieganiu występowania epizodów.

–> Woda, woda i jeszcze raz woda. Nie herbata, nie kawa i nie alkohol – tylko woda i na tym powinno się skupić.

–> Pomocne może być spożywanie niewielkiej ilości świeżego imbiru, jako dodatek np. do wody lub potraw. Pamiętaj jednak, aby to był kolejny nawyk – jedzenie imbiru od czasu do czasu może nie dać C oczekiwanych efektów.

–> Kolejnym ważnym aspektem jest unikanie sytuacji wyzwalających ból – stresowych, lękowych i innych.

–> Wysypiaj się!

–> Pomyśl o zastosowaniu technik relaksacyjnych.

–> Uprawiaj aktywność fizyczną!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *