Dietetyczne kalendarium: dzień Nutelli i domowa Nutella ;)

Czy jest ktoś tutaj, kto dowiedział się, że dzisiaj jest dzień Nutelli i nie planuje go świętować? 😉

Nawet dietetyk ma na swoim sumieniu drobne grzeszki, a Nutella z pewnością należy do nich ;). Jednakże jej skład pozostawia wiele do życzenia, a reklamy ukazujące Nutellę jako sposób na „wspaniały początek dnia” są mocno przesadzone.

Za największych fanów tego kremu czekoladowo-orzechowego uchodzą Francuzi, którzy są nawet skrajnymi wyznawcami nutellonizmu i ostatnio pewne małżeństwo wpadło na pomysł, aby dać swojemu dziecku na imię „Nutella” (tak, jak tu). W Polsce może takie skrajności nie występują, ale pomysłów na wykorzystanie Nutelli w kuchni nam nie brakuje. Najbardziej jest chyba jednak znana w formie wyrozumiałego psychoterapeuty 😉 Najlepiej smakuje prosto ze słoika, w zimowy wieczór, przy dobrym filmie… mniam.

Niestety, mimo że jest pyszna i (prawie) nikt temu nie zaprzeczy, to jej wartość odżywcza jest… no cóż. Składa się głównie z tłuszczu (31 gramów w 100 gramach, w tym 10,3 gramów tłuszczów nasyconych) oraz cukru (56,7 gramów w 100 gramach). Przede wszystkim główny składnik Nutelli stanowi tłuszcz palmowy, który ma bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle, bo jest a) tani, b) łatwo dostępny i c) ma długi okres przydatności do spożycia. A jeśli coś jest „tanie, łatwo dostępne i ma długi okres przydatności do spożycia”, to można się domyślić, iż nie wróży nic dobrego. Tłuszcz palmowy (ukryty pod nazwą „tłuszcz roślinny”) zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, przez zwiększanie stężenia cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL.

Reklamowanie więc Nutelli jako „idealne śniadanie” jest jak mówienie, że słodycze odchudzają (nierealne marzenie). Dodatkowo producenci zapewniają, iż jest „pełna orzechów, mleka i kakao” – a w jej składzie orzechy laskowe stanowią 13%, odtłuszczone kakao – 7,4%, odtłuszczone mleko w proszku – 5%. Pełna to ona jest owszem, ale cukru i tłuszczu, które zresztą są wymienione w pierwszej kolejności w składzie Nutelli.
Jeśli jednak uwielbiacie Nutellę, mogę Wam zaproponować alternatywną wersję, do zrobienia w domu. Na pewno domowa nutella będzie miała mniej cukru i tłuszczu, niż jej oryginalna wersja. Można więc poświętować Międzynarodowy Dzień Nutelli w wersji FIT 😉

A oto i przepis – domowa nutella:

  • 150 g orzechów laskowych (około 10 łyżek lub 5 garści);
  • 150 g czekolady gorzkiej (1,5 tabliczki, min. 70% kakao);
  • 100 g mleka (około pół szklanki);
  • stewia lub miód do smaku;

Sposób przygotowania:

1. Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej.
2. Orzechy podprażyć na suchej patelni (uwaga, aby nie przypalić!), a następnie wsypać do miseczki i ostudzić.
3. Orzechy drobno zmielić (można użyć młynka do kawy) i wymieszać z rozpuszczoną czekoladą i stopniowo dodawać mleko, aby masa się zagęściła.

4. Wstawić do lodówki, aby otrzymać odpowiednio gęstą konsystencję.

Pamiętajcie jednak, iż taka Nutella powinna starczyć na długo!

Miłego świętowania 🙂

obrazek źródło: http://i1.kwejk.pl/k/obrazki/333741a06d1d8b4d5036b39ca17b53de.jpg

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *