Dieta LOW FODMAP – zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego (zespół jelita nadwrażliwego, ang. Irritable Bowel Syndrome – IBS) – to przewlekła choroba jelita cienkiego i grubego, której charakterystycznymi objawami są bóle brzucha i zmiany rytmu wypróżnień.

I chociaż definicja brzmi mało skomplikowanie, to schorzenie to jest niezwykle uciążliwe. Zdecydowanie częściej dotyczy ono kobiet, niż mężczyzn, a najgorsze w nim jest to, że tak naprawdę nie do końca znane są jego przyczyny: zarówno mogą to być zaburzenia funkcji motorycznej jelit, nadwrażliwość trzewna, zaburzenia na osi mózgowo-jelitowej, jak i po prostu przebycie biegunki infekcyjnej. Prawdopodobnie kluczową rolę może odgrywać tutaj permanentny stres, lęki i depresja. Przerażający jest fakt, że zespół jelita drażliwego staje się powoli kolejną chorobą cywilizacyjną i dotyka coraz większą liczbę osób w naszym kraju. To, co jest charakterystyczne w tej jednostce chorobowej, to to, że jelita są całkowicie zdrowe – nie obserwuje się w nich żadnych uszkodzeń anatomicznych ani defektów w procesie przemiany materii. A mimo tego choremu towarzyszą objawy uprzykrzające życie, dlatego też kluczową rolę w leczeniu IBS odgrywa poprawa jakości życia.

Jak zdiagnozować, czy mam zespół jelita drażliwego?

Pójść do lekarza! Tylko lekarz jest Was w stanie stwierdzić, czy faktycznie borykacie się z IBS-em. Wykona w tym zakresie odpowiednie badania, przeprowadzi z Wami wywiad oraz, w razie potrzeby, przepisze odpowiednie leki.

Dieta LOW FODMAP – co to takiego?

Kiedy lekarz już potwierdzi Wasze obawy i faktycznie okaże się, że niestety – IBS Was dotyczy, pomocna w tym schorzeniu może być tzw. dieta LOW FODMAP, w której ogranicza się spożycie fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (ang. Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols). Naukowcy z Monash University odkryli, że wymienione wyżej rodzaje węglowodanów mogą powodować lub nasilać objawy zespołu jelita drażliwego: mają działanie osmotyczne, toteż powodują nagromadzenie się płynów w świetle jelita cienkiego, zwiększając jego motorykę. Następnie przechodzą do jelita grubego, a tam podlegają wzmożonej fermentacji bakteryjnej (z nadmierną produkcją dwutlenku węgla i wodoru, a nawet siarkowodoru czy metanu). Osoby borykające się z zespołem jelita drażliwego odczuwają ból i uczucie przelewania w obrębie jamy brzusznej, a mogą towarzyszyć im wzdęcia, biegunki (postać biegunkowa IBS), zaparcia (postać zaparciowa IBS) lub naprzemiennie (postać zaparciowo-biegunkowa IBS).

Gdzie znajdują się FODMAP?

GRAFIKA DO POBRANIA >> TU <<

FODMAP – dieta w praktyce

Zacznę od tego, że nie wszystkie produkty wymienione wyżej będą u wszystkich powodowały uporczywe dolegliwości. Przeciwnie – być może okaże się, że możesz spożywać większość produktów, a tylko niektóre z nich będziesz musiał wyeliminować. Warto więc cały nowy sposób żywienia podzielić na dwa etapy:

  1. Przez 6-8 tygodni (1) wyeliminuj wszystkie produkty, zawierające FODMAP. Obserwuj siebie – czy objawy ZJD zmniejszyły się, a nawet zniknęły? Kiedy faktycznie poczułeś się lepiej?
  2. Po 6 tygodniach zacznij wprowadzać produkty FODMAP: powoli i pojedynczo. Notuj wszystko co jadłeś, w jakich godzinach i jakie ilości – i dopisuj ewentualnie dolegliwości, które pojawiły się lub nie. Wtedy sposób wyklaruje się lista produktów, po których będziesz się czuł lepiej lub gorzej.

W zespole jelita drażliwego warto wybrać się do specjalisty dietetyka, który pomoże Ci zastąpić wyeliminowane produkty, aby w Twoim organizmie nie pojawiły się żadne niedobory.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *