Wegetarianizm – czy warto wykluczyć mięso z diety?

Wege – czy w Waszym gronie znajomych też coraz więcej osób rezygnuje z mięsa? Pewien mądry człowiek napisał kiedyś tak:

“Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu, jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej.”

ALBERT EINSTEIN

W ostatnich latach dieta wegetariańska to popularny trend kulinarny wśród Polaków. Coraz częściej w gabinecie dietetyka pojawiają się osoby zainteresowane przejściem na wegetarianizm. Najczęściej pacjenci swoje chęci motywują takimi powodami, jak możliwość bycia zdrowszym, „oczyszczenie organizmu”, a także czynniki moralne, związane z troską o zwierzęta. Wciąż jednak ten styl żywienia budzi wiele kontrowersji. W opinii publicznej pojawiają się głosy mówiące, że jest to dieta niedoborowa, powodująca osłabienie organizmu. Kobiety w ciąży oraz te karmiące – będące wegetariankami – nazywane są nieodpowiedzialnymi, a rośli mężczyźni jedzący „samą zieleninę” wyśmiewani. Jak jest z tym wegetarianizmem? Warto czy nie warto? Jedno jest pewne – aby podjąć taką decyzję świadomie, trzeba poznać fakty.

Kim jest wegetarianin? To osoba niejedząca mięsa, ryb, owoców morza  oraz produktów pochodzących z uboju, takich jak smalec lub żelatyna. Rodzajów wegetarianizmu jest kilka. Podstawowa, najmniej rygorystyczna, dopuszcza spożywanie jajek i produktów mlecznych inna odmiana, czyli weganizm, wyklucza wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Natomiast do najbardziej surowych zaliczamy m.in. frutarianizm, którego założenia opierają się na spożywaniu produktów naturalnych, których pozyskanie nie wymaga „zabicia” rośliny – dieta uwzględnia tylko owoce w znaczeniu botanicznym, do których zaliczają się: ogórki, kabaczki, pomidory, bakłażany, jak i owoce w znaczeniu kulinarnym, np.  jabłka, banany, pomarańcze itp.

Bardziej restrykcyjne formy „wege” są jednak mniej popularne w gabinecie dietetyka, dlatego też skupię się na najbardziej popularnym trendzie, czyli wegetarianizmie.

Jedną z częstszych wątpliwości jest obawa, iż dieta wegetariańska jest niedoborowa. Najwięcej wątpliwości pacjenci zgłaszają wobec ilości białka w jadłospisie, witaminy B 12, żelaza oraz wapnia. Faktem jest, że dobrym źródłem tych składników odżywczych są produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym mięso, ale znajdują się one także w warzywach i owocach. Wegetarianie spożywają produkty mleczne, jaja oraz rośliny strączkowe, które zawierają powyższe mikro- i makroelementy. Ponad to świadomy wegetarianin zazwyczaj je bardziej urozmaicone i kolorowe potrawy, co powoduje, że jego  dieta jest zbilansowana zdecydowanie lepiej od wielu „mięsożerców”.

Ale właśnie… Pojawiło się określenie „mięsożerny”. Dla osób, które nie eliminują mięsa ze swojej diety (tzw. „mięsożerców”), rezygnacja z tego produktu jest niezgodna z ludzką naturą. Człowiek jednak jest wszystkożerny. Owszem, kiedyś mięso było jednym z podstawowych elementów diety, ale nasza świadomość żywieniowa ewoluowała na tyle, by wiedzieć, gdzie poza mięsem szukać źródeł białka i innych składników odżywczych.

W przekonaniu wielu osób dieta wegetariańska jest monotonna i nudna. Tutaj stanowczo z tym stwierdzeniem się nie zgodzę. Kiedy z jadłospisu znika mięso, rozpoczyna się szukanie nowych smaków. I tak zamiast standardowego schabowego, na talerzu pojawiają się kotlety z kalafiora, soczewicy, kaszy jaglanej. Zaprawiony w boju wegetarianin usmaży „mielonego” nawet z kapusty.

Czy dieta wegetariańska jest droga? Często faktycznie tak jest, ale to „wolny wybór” zainteresowanego. Jeśli rezygnując z mięsa zaczynasz korzystać z „produktów dla wegan i wegetarian”, to licz się z ich ceną. Jeśli dieta bazuje na sezonowych produktach, a zakupy są zawsze przemyślane, to koszt bycia wegetarianinem będzie taki sam (być może niższy) niż osób jedzących mięso.

Kolejnym przekonaniem jest to, że wegetariańskie potrawy są trudne do przyrządzenia. Ale moim zdaniem wszystko zależy od ambicji kucharza. W praktyce nieważne czy jesteś wege, czy też mięsożercą. Internet pełny jest przepisów dla osób zaawansowanych kulinarnie, jak i tych, którzy nie są mistrzami w kuchni. Pewne trudności mogą pojawić się na początku bezmięsnej przygody, kiedy to trzeba wdrożyć się w inną odsłonę kuchni. Z czasem jednak przepisy na wegetariańskie odpowiedniki schabowego będziesz mieć w małym palcu.

Czytając artykuł może pojawić się myśl, że każdy osobnik „wege” odżywia się zdrowo. Nic bardziej mylnego. Sama rezygnacja z mięsa nie sprawi, że dieta będzie lepsza i zdrowsza. Jeśli na Twoim talerzu zaczną pojawiać się smażone frytki i panierowany ser, to niestety – nici ze zdrowego trybu życia. Musisz panować nad jadłospisem w takim samym stopniu, jak przy standardowej diecie. Zdrowe nawyki żywieniowe dotyczą każdego – czy jesteś mięso-, czy roślinożercą. Każda dieta musi być odpowiednio zbilansowana i zawierać wszystkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Jeśli myślisz o rezygnacji z mięsa to wiedz, że nie musisz bać się niedoborów w jadłospisie, dotyczy to także wspomnianych kobiet w ciąży czy trenujących aktywnie, rosłych mężczyzn. Pamiętaj jednak, że Twoje menu musi być urozmaicone i zawierać  zamienniki produktów, które eliminujesz. Jeśli chcesz mieć pewność, że dostarczasz wszystkiego, czego potrzebuje Twój organizm, skonsultuj się z dietetykiem. Podejmuj decyzje świadomie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *