Sezon z DIETCARE: śliwki właściwości

Lato powoli dobiega końca, zostały więc ostatnie chwile na korzystanie z sezonowych warzyw i owoców. Dzisiaj pod moje czujne oko trafiły śliwki oraz ich cudowne właściwości prozdrowotne.

Rodzaje śliwek

Wyróżniamy kilka rodzajów śliwek i klasyfikujemy je ze względu na kształt oraz wielkość owoców. I tak mamy śliwki okrągłe, jajowate i owalne (mirabelki, renklody i węgierki).  Możemy je także podzielić na odmiany deserowe (renklody i węgierki) oraz najlepsze do robienia przetworów (pysznych powideł, kompotów i dżemów – mirabelka, węgierka czy renkloda zielona).

Śliwki właściwości

Śliwki są przede wszystkim znane ze swoich właściwości regulujących pracę przewodu pokarmowego. Dzięki dużej zawartości pektyn, dbają o kondycję jelita grubego, przeciwdziałając zaparciom (zawartość błonnika to 1,6 g/100 g produktu). Ale tutaj musimy trochę na nie uważać – jeśli spożyjemy ich zbyt dużo, mogą działać wzdymająco i przeczyszczająco. Dlatego nie warto z nimi przesadzać – wystarczy spożyć kilka śliwek dziennie oraz powinny się ich wystrzegać osoby z chorobami zapalnymi jelit i wątroby. Warto też wspomnieć, że przy dość uciążliwych zaparciach lepiej sprawdzi się śliwka w wersji suszonej (dla porównania – śliwka suszona zawiera aż 7 g błonnika/100 g produktu). Wystarczy na noc namoczyć około 3-4 sztuki, rano na czczo wypić powstały wywar oraz zjeść namoczone owoce.

Świeże śliwki to zaledwie 46 kcal/100 g produktu. Inaczej sprawa się ma w przypadku śliwki suszonej – tutaj ich kaloryczność jest znacznie większa: 260 kcal/100 g produktu. Świeże owoce są bezpieczne dla osób na diecie redukcyjnej oraz z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, ze względu na niski indeks glikemiczny (35). Dodatkowo  jest to doskonałe źródło przeciwutleniaczy: witaminy A, C i E oraz polifenoli, które chronią przed wolnymi rodnikami, mają właściwości przeciwnowotworowe oraz przeciwmiażdżycowe. Są bogate w potas (157 mg/100 g produktu) oraz zawierają żelazo, miedź i magnez.

Jedzmy więc śliwki na zdrowie! A na zimę – warto przygotować z nich przetwory, aby cieszyć się ich smakiem przez cały rok.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *