Carbonara – wersja fit

Makarony z pysznymi sosami… Czy zdrowe odżywianie je wyklucza? Taka carbonara chociażby – w Polsce z dużą zawartością śmietany. Taaaak… jest pyszna i my też to wiemy 🙂 ale jakoś trzeba sobie radzić i wymyślić wersję „fit”. Jest pysznie, wcale nie gorzej niż w oryginale. Przykładowa porcja jest idealna dla osoby aktywnej lub mężczyzny. Chcesz zmniejszyć kaloryczność tej wersji? Nie dodawaj ogromnych ilości parmezanu i daj mniej szynki!  Przypominam, że nasz przepis i tak jest zdecydowanie „lżejszy od oryginału”.

PS. W składzie prawdziwej, oryginalnej carbonary nie ma śmietany! 🙂

Carbonara – składniki na jedną porcję:

  • makaron spaghetti żytni – 60 g,
  • jogurt grecki – 5 łyżek,
  • szynka parmeńska – 3 plastry,
  • żółtko – 1 sztuka,
  • oliwa z oliwek – 1 łyżeczka,
  • parmezan – 1 łyżeczka,
  • pomidory – dowolnie,
  • rukola – dowolnie,
  • sól, pieprz do smaku,
  • czosnek;

PRZEPIS:

Makaron ugotować w dużym garnku w osolonej wodzie (al dente). Odcedzić zachowując około 1/6 szklanki wody z gotowanego makaronu. Rukolę opłukać, osuszyć, wyłożyć na talerz, obok położyć pokrojone pomidorki, wszystko posypać świeżo zmielonym pieprzem i skropić oliwą.
Na patelni rozgrzać oliwę, włożyć pokrojony na cieniutkie plasterki czosnek i smażyć na średnim ogniu przez około pół minuty aż zacznie się lekko rumienić (nie można go przypalić).
Zmniejszyć ogień i dodać pokrojoną na kawałki szynkę parmeńską (jeśli szynka była paczkowana, po wymieszaniu składników od razu odstawić patelnię z ognia, jeśli szynka była krojona z dużego kawałka – należy ją chwilę podsmażyć aż wytopi się tłuszcz i szynka nabierze nieco chrupkości).
Garnek po makaronie ustawić z powrotem na gazie, dodać wodę z gotowanego makaronu i gdy się zagotuje dodać makaron, wymieszać, dodać jogurt i podgrzać. Odstawić z ognia, dodać zawartość patelni z szynką parmeńską oraz żółtko, wszystko razem wymieszać (żółtko nie powinno się ściąć, powinno wtopić się w sos). Dodać rukolę z pomidorkami i wyłożyć do głębokich talerzy. Posypać solą morską i opcjonalnie tartym parmezanem lub grana padano. Carbonara gotowa!

Wartości odżywcze (1 porcja):

Energia (kcal) 566 kcal
Białko 29,8 g
Tłuszcz 27,3 g
Węglowodany ogółem 44 g
Błonnik pokarmowy 8,3 g

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *